mandag 26. november 2012

Søstrenes høstreise til Karpathos

Søstrenes høstreise til Karpathos, rakfisk på tur!

23.Nov.-10.des.-12                                                     Oppdatert t.o.m. fredag 30.nov.

For første gang reiser vi på sen høsttur til Karpathos! Det blir spennende! Hvordan blir været? Hvor kaldt er det? Og hvor stille er det på øya?
Vi skal ha med oss noen kilo rakfisk og lefse til øya, har invitert våre norsk/greske venner der på rakfisklag!
Vi dro avgårde fra Gardermoen grytidlig fredag morgen på vei til Athen, med mellomlanding i København. Synd det ikke går noe direktefly til Athen, det hadde vært fint med det!
Det var fint å komme frem til Athen, sol og skyer, og 16-18 grader. Vi tok metroen inn til byen og fant hotellet vårt, Attalos. Det lå i en ganske travel gate med mye folk og biler. Men veldig nære Plaka og med utsikt til Akropolis. :-)
Vi pakket ut litt. Rakfisken hadde overlevd innpakket i kjølebag med fryseelementer i kofferten og ble nå plassert i minibaren på rommet. Luktet litt, da…  Vi  gikk ut for å finne oss litt sen lunch, sultne!

Det var ganske skyet og ca 16 grader, godt å ha med vindjakken. Vi gikk ned til Monastiraki og fant en trivelig taverna inn i en smal gate der. De hadde varmeovner, så da var det godt å sitte ute. God mat og hyggelige kelnere. Fine greier. Etterpå gikk vi tilbake til hotellet, måtte ha en hvil, vi hadde jo vært på farten siden halv tre i natt!
Vi sov helt til kl 20.00! Det gjorde godt!  Så da var det tid for en tur ut igjen, denne gangen til Plaka. Vi ville finne det stedet vi var for fire år siden, og som jeg hadde vært et noen ganger med Arkadia-koret for ca 20 år siden. Det var mørkt og stille i Plaka, butikkene var stengt. Fint å rusle rundt der da. Og vi fant stedet, opp trappene rett under Akropolis, O Geros to Moria. Der var det musikk, så vi lot innkasterne vinne kampen, og gikk inn. J Det var tre sangere der, den ene hørtes ut som Dalaras, nesten, og en jente sang også veldig bra! Hun var veldig imøtekommende mot gjestene, sånt liker vi. Vi spiste salat og dolmades, var fortsatt mette etter lunchen tidligere. Det ble noen ouzo også, en hver fra innehaveren, trivelig. Klokken var godt over tolv, så vi sa takk for oss og ruslet ned trappene igjen og fant lett veien tilbake til hotellet. Der var det godt å legge seg, selv om det var mye gatestøy!

Lørdag 24. nov.
Vi sov relativt godt, og våknet ikke før nærmere kvart på ni! Deilig! Etter en sånn passe frokost på hotellet pakket vi tingene våre klare, og gikk en tur til Flee markedet. Der er det mye rart å se på! Morsomt å gå rundt der. Det ble ikke så mye tid, vi måtte sjekke ut av hotellet, og hente kjøleelementene fra kjøkkenets fryser, og fikk pakket rakfisken inn  i kofferten igjen. Hm, det luktet ikke så veldig godt i minibaren..  Vi sjekket ut og gikk til metro for å dra tilbake til flyplassen. Kom med den riktige banen tilslutt. Mye folk, så vi måtte stå en stund. På flyplassen  gikk innsjekkingen greit, rakfisken og lefsene fikk være med videre mot Karpathos! Vi fikk gå om bord i flyet bare ti minutter forsinket. Et lite fly, 40 seter, er det Dash 8 det heter, tro? Spennende å kjøre slikt fly, men det føles helt trygt.  Turen gikk raskt og fint, men det var skyet hele veien, så det var ikke noe å se. Det var morsomt å dukke ned i skyene før landing på Karpathos. Alt føles litt nærmere i et sånt lite fly. Landingen var litt hard men det gikk helt fint.

Ragnhild stod og ventet på oss. Kjempesnilt!  Hun ble litt forbauset over våre tunge kofferter, men sånn blir det når vi har med rakfisk, lefser og rømme, innpakket med kjøleelementer! J
Vi ble kjørt til Lemon Tree House hvor alt var klart på rommene våre. Herlig å bare låse seg inn også er alle tingene våre på plass. Vi fikk lov til å beholde rommene fra forrige gang! Det er veldig bra!

Men rommene var kalde, vi får fyre opp med masse stearinlys!  Og så tidlig mørkt som det blir! Allerede kl 17 begynner det å mørkne.  Vi tok en rask tur ned til butikken for å kjøpe inn litt mat og drikke, der var det oppussing på gang, og ikke mye utvalg. Men vi klarer oss.
Middagen tok vi på Ellinikon, en av de få helårs-åpne tavernaene. Koselig å være der igjen, vi liker oss godt der. Og de var glade for å se oss. Det var en del andre gjester, men det er jo lørdag. Vi gikk hjem etter middag, ganske slitne etter to døgn på reise. Godt å få lagt seg, men det var  litt kaldt i rommet!

Søndag 25. nov.
Det er en nydelig morgen!! Sol og fint! Nydelig å sitte ute på balkongen og spise frokost!  Vi tenkte å starte med en liten rolig tur på et par timer, så vi tok en taxi opp bakkene og ble satt av ved starten på veien opp mot Agia Kyriaki, et kapell på toppen over byen. Deilig å begynne å gå. Vi fulgte en sementvei lenge, slakt oppover. Nydelig utsikt både mot Pigadia og mot Ammoopi.  Etter hvert tok vi en sti til høyre, så vi kom innover høydedragene overfor Ardani. Vi gikk til vi ikke fant noe mere sti, og snudde for å gå mot Agia Kyriaki som vi så i det fjerne. Litt oppi bakkene så vi en bil, en gul bil, det er da bilen til Xronis? Han er jo i USA!  Vi så noen som hold på å høste oliven ute på jordet så vi gikk mot dem for å se om det var noen kjente. Og der var moren hans, og flere familiemedlemmer. Morsomt å se hvordan olivenhøstingen foregår. Vi tok noen bilder og sa at vi skal sende de til Xronis og Mimis på Facebook, det synes moren deres at var hyggelig!
Vi gikk videre til Agia Kyriaki, og satte oss utenfor kapellet. Nydelig sted å ha lunch! Det ble en god pause der før vi begynte på hjemturen. Vi tenkte vi skulle finne stien som går rett ned til byen, den var godt merket på kartet. Vi fant lett starten, og fulgte røde «dots» og røde streker, men følte egentlig at de gikk i feil retning. Så ble det stopp på de røde dottene, vi fulgte en liten vei videre, men så stoppet den også. Hva nå? Vi vet at det er veldig bratt nedenfor, så vi kan ikke bare gå nedover. Vi tittet litt rundt og så et drag det skulle være mulig å følge nedover. Vi hadde heldigvis med en stav hver, og den var god hjelp nedover. Og der kom vi faktisk ned til veien nedenfor. Bra! Da er det bare å følge den ned til byen! En flott tur, men det ble fire timer istedenfor to!
Det var noen slitne bein utover dagen,  vi orket ikke gå ut igjen, så det ble middag på balkongen, og strikking og sjekking av nettet resten av kvelden!

Mandag 26. nov. 12

Igjen en nydelig dag! Vi er heldige! I dag skal vi gå til Ragnhild, og så går vi en tur sammen derfra. Ikke så lang tur i dag..  Etter frokost gikk vi nedom La Corte for å hilse på Georgios. Han har bare åpent på formiddagen nå, så det blir ingen kvelder der denne gangen. Det var koselig å se han igjen. Så gikk vi videre gjennom byen til Thanasis på MotoCarPathos hvor vi skal leie bil etter hvert. Han ble glad for å se oss, det ga han sommerfølelser å se oss der! J Vi henter bil senere i uken, vi har ikke bestemt oss for når vi skal til Olymbos enda. Så vandret vi oppover dalen mot Ragnhild og Nikolais hus. Fredelig og grønt og fint oppover der. Ragnhild og Nikolai holdt på med å kutte opp ved, de har en fin peis som er god å bruke på kalde kvelder. Vi avtalte at vi tar rakfisklaget på onsdag, da passet det fint for dem, og også for Anne og Vasilis som og gjerne vil smake på rakfisk!

Vi vandert av gårde i områdene innenfor Vrontis-stranden, der er det en mengde små veien man kan følge. Det var pent og grønt, og veldig fint å gå der. Vi så noen olivenplukkere i dag også, de holder på overalt nå. Vi endte opp ved kapellet som ligger ovenfor veien helt bortest , der var det fint å sitte og spise dagens lunch.  Etter lunch gikk vi ned på stranden og fulgte den mot byen igjen. Jeg begynte å bli ganske så sliten beina, turen i går ble litt lang for meg, og jammen blir det noen timers vandring i dag også! Det var tungt å gå i sanden, så jeg gikk opp til veien mens Anne-Berit og Ragnhild fortsatte i sanden en stund til. Tilslutt tok vi veien oppover forbi Pelagos, der var det lukket og stengt. Ragnhild fortsatte hjemover igjen, mens vi gikk gjennom byen og hjem til Lemon Tree.  Ååå, slitne ben!!
Vi stakk innom slakteren på veien og kjøpte noen kyllingvinger, så da ble det dagens middag. Veldig gode! Utpå kvelden gikk vi en tur til Pantheon og tok en drink der. Koselig å se andre folk også!

Tirsdag  27.nov.
Det blir sol i dag også. Herlig! Frokost på balkongen i dag også. Det var tid for litt klesvask så formiddagen ble brukt til det. Mine bein var ikke gode, så i dag SKAL jeg bare gå en liten tur. Ragnhild kom hit utpå dagen, hun og Anne-Berit ville gå en tur oppover mot Agia Kyria. Vaskedamen vår kom også. Hun er veldig ivrig og dyktig, men skjønner ikke et ord engelsk. Vi trenger ikke service hver dag, så vi prøvde å få sagt at hun kan vel komme annenhverdag. Vi får se om hun skjønte det. Da hun var ferdig gikk vi av gårde. Jeg fulgte jentene  opp til den øverste veien, og lot de gå videre oppover. Jeg gikk bortover i øvre deler av byen, og kom ned  ved  Seven-Eleven. Jeg måtte en liten tur ned for å se på stranden, og bortom Sea Side, der var det tomt..  Gikk videre langs havnen tilbake og hjem til Lemon Tree. Det ble en times tur, får være bra nok for i dag. Jeg satte meg på balkongen og sjekket nettet og skrev videre. Anne-Berit og Ragnhild kom nedover trappene etter en times tid, de hadde gått opp det vi kaller slalombakken, det er vel en branngate, det var rett oppover og kjempebratt, så de var slitne. Flinke jenter!
Utpå kvelden ruslet vi en tur i byen og spiste middag på Ellinikon.Alltid koselig å være der, og alltid god mat. Maria Panaretos  gikk forbi og kom innom og hilste på. Koselig å se henne igjen, onklene hennes Xronis og Mimis er jo i USA, så hun sa at de har nok en veldig god og fortjent ferie! J
Det er ganske så kaldt i kveld, så vi gikk og la oss på hvert vårt rom ganske tidlig, for kaldt å sitte på balkongen! Kalinichta!

Onsdag 28. nov.
Ikveld blir det rakfisklag!! Vi må ta frem fisken noen timer før, så den får luftet seg.
Men først må vi gå en tur. Det er ganske så bra vær, men i dag morges var det kaldt! Bare 10 grader, og dugg overalt.  Vi tok med oss bikini og håndkle i sekken, og gikk langs stranden til det vi kaller Paradis, sånn halveis bortover Vrontis-stranden. Der slo vi oss ned i sanden, men det var ikke varmt nok i luften til at det fristet å bade. Jeg vasset litt, og vannet kjentes ikke så veldig varmt ut… Vi satt og lå i solen en stund, før vi spaserte hjemover igjen. Vi gikk innom den nye butikken oppe i veien, det var en fin butikk med bra utvalg! Anne-Berit kjøpte seg et herlig fleecepledd. Deilig å ha på sengen istedenfor hotellets pledd som nok ikke vaskes så veldig ofte..
Vel hjemme gikk vi i gang med å pakke ut rakfisken. Greit å gjøre det på balkongen, det lukter litt, da… Vi har med fem pakker, mild, lagret og vellagret. Vi måtte prøvesmake litt da, mmm, nydelig!

Etter hvert pakket vi bagen med rakfisk, lefse, rømme, godt smør og akevitt. Klare for fest! Anne og Vasilis kom og hentet oss og vi kjørte til Ragnhild og Nikolai. Vi startet kvelden med en ouzo hver, kan ikke begynne på det norske med en gang..  Vi satte oss til bords, og de greske gutta var spente på hvordan dette skulle smake. Ragnhild hadde laget nydelig potetsalat til fisken og med  lefse og alt tilbehøret ble dette kjempegodt! Alle spiste og koste seg, og gutta likte det!! Til og med den vellagrede varianten ble spist opp! Og det ble tomt for akevitt etter hvert. En vellykket kveld! Ragnhild hadde laget istand en nydelig dessert også, så den gjorde kvelden komplett. Vi avsluttet kvelden med å høre på Radio Olymbos, og fikk hilsener fra Jiannis Prearis på radioen! Veldig koselig! Det ble sent og jeg var etter hvert kjempetrøtt, så det var godt at Anne og Vasilis kjørte oss hjem. Kalinichta!!

Torsdag 29.nov.
En litt trøtt morgen.. Men jeg våknet tidlig allikevel.  Nå er det værforandring, det er overskyet, men mye varmere. Spesielt på natten. Gradene ligger nå jevnt på rundt 20. Deilig!! Vi fant ut at i dag ville vi spise sen frokost/tidlig lunch hos Georgios på La Corte. Godt med egg og bacon, skikkelig dagen derpå-mat! Etter maten gikk jeg oppom Ariadne-butikken og kjøpte meg et deilig fleece-pledd, jeg også. Rene pelsen i blåtoner. Det var godt å legge på sengen! Og det er bare mitt! Skal ikke deles med andre hotellgjester! J
Vi fant ut at vi måtte gå en liten tur i dag også, selv om formen ikke var helt på topp.. Vi gikk opp til øverste veien, og ut i retning Larniotissa, og der så vi det gikk en liten vei nedenfor bilveien. Vi går og ser hvor langt den går! Det lå et lite kapell der nede også, og over oss så vi dette nye kapellet som ligger ved veikanten. Men lenger bort så vi noe som så ut som huler? Spennende. Anne-Berit klatret opp til stien mot hulen, mens jeg ble stående igjen nedenfor, det var en litt bratt kant opp der. Men hun tok bilder der, og det så fantastisk. Dette må vi utforske nærmere en gang!

Men nå gikk vi tilbake til Lemon Tree og det ble en stund for avslapning. På kvelden gadd vi ikke gå ut igjen. Vi burde nok hentet mere vann, men orket bare ikke gå ned alle trappene igjen.. Vi klarer oss med det vi har, så det ble suppe med pølsebiter til middag! Resten av kvelden brukte vi til å strikke, og sjekke laptoppen.  J

Fredag 30. nov.
Ganske overskyet  i dag også, og kullsvarte skyer mot nord! Vi hadde lurt på å gå opp til kapellet på Profitis Ilios i dag, men med de sorte skyene der, så er vel ikke det så lurt. Vi skal hente bilen hos Thanasis i dag også, så vi gikk først ned til minibanken for å ta ut penger. Snakket med Georgios på La Corte, og sa at vi lurte på å gå til Prof. Ilios. Nei, det burde vi ikke gjøre, mente han. Hvis det ble tordenvær, så er det farlig der. Sant det.  Vi fikk bilen og kjørte opp til Ragnhild. Vi har jo alltid drømt om å leie et hus her, og nå er nabohuset til Ragnhild ledig, så vi tittet og tittet rundt der! Tenk om!!!!

Fulle av tanker om hus gikk vi tur oppover grusveiene i retning av Menetes, forbi de to kapellene som ligger oppi der. Vi møtte John  fra Amaryllis, han sa at det er festival ved det ene kapellet på onsdag formiddag, og vi var hjertelig velkomne dit . Vi får se hva vi gjør.
Om kvelden spiste vi igjen middag på Ellinikon, og tok en drink på Boulevard etterpå, der var det lydprøver, det skulle være konsert  senere på kvelden, men vi var for trøtte, så vi sa god natt!