fredag 9. november 2012

Reisen til Athen og Karpathos, Olymbos og Diafani,
10. -20. April 2008

To søstre på tur!
Så skal vi til Karpathos igjen!! På en vår-tur før sesong-start!  Først til Athen for å overnatte der to netter, og så videre med lokal-fly til Karpathos. Vi skal ta båten fra Pigadia til Diafani, og bo noen dager i huset til Nikos der og noen dager i Olymbos!

Torsdag 10. april-08, ATHEN
Vi dro av gårde på formiddagen torsdag 10. April. Det hadde snødd bare et par dager tidligere, så det var kjempedeilig å tenke på at vi skulle til Athen og Karpathos! Jeg hentet Anne-Berit hjemme hos henne, og så kjørte vi til Rygge Flyplass. Derfra skulle vi ta Norwegians rute til Athen. Det var jo veldig praktisk å reise fra Rygge, da! Det er bare en håndfull avganger i løpet av dagen, så der var det lite folk, og ingen sjanser for at bagasjen skulle komme på avveie. Vårt fly gikk 14.30, og neste fly gikk flere timer senere.
Men vi fikk ikke et Norwegian-fly! De hadde satt opp et fly fra ”Hola Airlines”! Et eldgammelt møkkete trangt spansk fly! Men vi kom da heldigvis frem i live. Alt gikk bra under reisen! Vi så Athen fint før landing og kom vel frem til flyplassen. Vi fant greit fram og hentet  våre kjempedigre kofferter på bagasjebåndet.  Da vi kom ut fra flyplassen, stod bussen til Syntagma square  rett utenfor, klar til avgang. Anne-Berit dro inn koffertene og holdt igjen bussen, mens jeg kjøpte billetter i en bu ved siden av. Rakk heldigvis på bussen før den kjørte.. Det var ganske fullt på bussen i begynnelsen, men folk gikk av etter hvert. Det tok sin tid, tråkling gjennom byen på sen ettermiddag/kveld. Men tilslutt var vi fremme på Syntagma, sammen med et norsk par som skulle videre med buss/båt  til Skiathos. De pekte ut for oss hvor vi fant T-banen, vi skulle ta den videre en holdeplass, nær hotellet vårt. Men det var så bratt trapp ned til T-banen, tungt å dra de store koffertene etter oss, så vi fant ut at vi heller ville ta taxi. Men det å finne en taxi-sjafør som ville kjøre oss et så kort stykke var ikke så enkelt. Vi fikk beskjed om å gå dit, nei gå dit, nei gå dit… Tilslutt fant vi en kjempeblid pratsom eldre fyr. Han ville kjøre oss. Han visste hvor hotellet var, det var et bra sted, mente han. Han fortalte og fortalte underveis, hvor vi skulle gå, hva slags billett vi burde kjøpe til Akropolis m.m. Han hjalp oss ut med koffertene utenfor Hotell Philippos, som vi hadde booket på www.hotels.com. Det så ut som et veldig greit hotell, 3-stjerners, rett nedenfor Akropolis. Vi skulle være der i to dager. Vi ble tatt imot av resepsjonisten, og han måtte beklage at de dessverre ikke hadde plass til oss! Oj!  Men de hadde et søster-hotell, rett rundt hjørnet, og de lurte på om det var greit om vi bodde der i stedet. Det hotellet var 4-stjerners, så det var greit for oss. Piccoloen dro med seg koffertene våre rundt hjørnet og opp en liten bakke, enda nærmere Akropolis, og der lå Hotel Herodion. Det så nobelt ut!! Meget bra, med stor resepsjon. Vi fikk et rom i 2. Etg., på baksiden, rene suiten! Faktisk stue og soverom, og balkong hvor vi skimtet toppen av Akropolis! Rett utenfor var det store trær, og vi hørte ikke noe trafikk! Utrolig, midt inne i Athen!
Vi pakket ut litt, og satte oss på balkongen en stund med en gin&tonic som velkomst-drink! Men vi var sultne, så vi gikk ut og mot Plaka for å spise litt middag før leggetid. Det var bare opp en liten bakke, så så vi hele Akropolis, utrolig flott med flombelysning. Rett rundt hjørnet var inngangen til Plaka.
Så da vandret vi av gårde. Deilig temperatur, men det var greit å ha med en genser. Vi fant et passelig sted inn en sidegate, og bestilte oss noe mat. Det satt en greker og spilte bouzouki ved bordet bak oss, deilig!  Vi fant ut at vi måtte se oss om  litt til før leggetid og vandret videre innover i Plaka. Der hørte vi gresk musikk  fra en åpen dør. Vi gikk inn og det var en stor taverna, hvor det satt tre stykker og spilte og sang. Greit å ta dessert og kaffe der, fant vi ut. Mmm, kaffe og baklava, nammm!  Men tilslutt  var det på tide å ta kvelden, så da fant vi veien tilbake til hotellet, og sa kalinichta!

Fredag 11. April
Våknet kl 06.30 av fuglekvitter! Hmm, er ikke vi midt inne i Athen? Jo da, men noen trær rett utenfor rommet vårt var fulle av kvitrende fugler! Deilig! Anne-Berit kledde på seg og gikk på kaffejakt, men dette var jo et fint hotell, så der ble kaffen levert på rommet. God service!
Det var litt morgentåke ute, men det ble bedre utover dagen. Vi spiste en god  frokost, og rundt kl. ni gikk vi av gårde mot Akropolis. Det var allerede en del folk på vei oppover.  Vi passerte først det store gamle teateret som ligger rett nedenfor Akropolis. Odeon Herodes Atticus. Fantastisk sted, og det er jo i bruk hver sommer, selv om det er gammelt!! Veldig gammelt!  Solen kom sterkere frem etter hvert, og det ble full sommer! Så deilig! Vi tråklet oss oppover gjennom skoleklasser, og japanske turister, og kom opp til Akropolis. Det er fantastisk der oppe! Anne-Berit som ikke hadde vært der før, synes også det var helt fantastisk.  Det var veldig disig, så vi så ikke Pireus og havet, men vi så da i hvert fall Plaka rett under oss.. Vi gikk veien ned igjen via Agoraen og Monastiraki og innom flee-market. Der var det mye rart…  Og mye rask..  Vi tuslet tilbake gjennom Plaka, og både vindus-shoppet og shoppet…  Det nærmet seg lunch-tid, og vi fant oss en bra taverna på et stort torg midt i Plaka. Det var sol, og godt og varmt. Deilig å sitte ute og spise!!  Det ble lammegryte på meg, og lamme-souvlaki på Anne-Berit. God mat! Og god drikke! Vi satt lenge og slappet av, før vi  gikk til hotellet for en liten siesta.
Etter siestaen gikk vi en kveldstur til Plaka igjen. På veien gikk vi nedom Metroen for å sjekke tidene for morgendagen. Vi må ganske tidlig av gårde til flyplassen, for å ta lokalflyet videre til Karpathos.
Vi  fant et koselig spisested i Plaka, med utsikt mot flombelysningen på Akropolis.  Deilig å sitte ute der og spise, med musikk innenfor. Vi var litt trøtte, så vi ruslet tilbake til hotellet etter hvert, og sa godnatt.

Lørdag  12. April
Våknet igjen til fuglekvitter kl 06.30! Altfor tidlig!! Pakket ned tingene våre, spiste frokost og sjekket ut fra hotellet. Vi dro med oss koffertene av gårde til metroen, vi hadde litt problemer med å finne riktig perrong, men fant fram tilslutt.  Utrolig flott på Metroen i Athen. Alt ble fikset opp til OL-2004 og alt er gullende rent. En dame gikk der og vasket rundt bena våre.  Vi tok først banen til Syntagma, og byttet der til Airport Express. Der var det fullt, men vi fikk sitteplasser etter hvert. Heldigvis hadde vi kjøpt riktig billett, for det kom en kontrollør, og han var ikke nådig med to amerikanske turister som hadde kjøpt feil billett. De måtte betale mye i straffe gebyr!!
Det gikk veldig greit å finne frem på flyplassen. Jeg blir like forundret hver gang alt stemmer når vi har kjøpt billetter på nettet. Ja, dette internettet er fine greier!!  J
Vi sendte avgårde bagasjen, og håpet å se den igjen på Karpathos. Så fant vi et sted med litt mat og kaffe, og slappet av der til flyet skulle gå. Masse grekere å se på, og gresk barne-tv på TV-skjermene! Morsomt. Og herlig å se alle flyavgangene til hver eneste lille øy i Egeer-havet.
Så var det klart for vårt fly, vi ble kjørt  i buss  utpå rullebanen. Flyet var større enn hva jeg trodde, heldigvis.   Det var bare vi og en haug med grekere på flyet, med blomster og krydder og ting og tang! Ganske fullt fly. Turen gikk kjempegreit, og jeg følte meg helt trygg i det gamle propell-flyet.  Det var veldig disig, så det var dessverre ikke så mye å se.  Landingen gikk helt fint, og koffertene våre kom relativt raskt.  Vi er på Karpathos igjen!!!